بازار سرمایه راهی برای توسعه صنعت گردشگری


از دیگر مزایای بازار سرمایه برای صنعت گردشگری، به‌روزرسانی خودکار ارزش دارایی‌های این بخش است. خرید و فروش سهام در بازار بورس همانند سایر بازارها دارای دو بخش مهم عرضه و تقاضا است و کارکرد اقتصادی این دو بخش موجب به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت‌ها با توجه به وضعیت روز صنعت گردشگری می‌شود.

صاحبان سرمایه در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری می‌توانند مالکیت و یا منافع خود را پس احراز شرایط عمومی و اختصاصی در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌صورت سهام عرضه و منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند.

شرکت‌های بزرگ که به‌صورت زنجیره‌ای یا هلدینگ اداره می‌شوند، امکان بیشتری جهت ورود به این بازار دارند اما شرکت‌های سرمایه گذاری کوچک‌تر هم می‌توانند با تشکیل هلدینگ در قالب برندهای مختلف فعال شده و بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند.

در همین رابطه، چندی پیش، مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم تلاش برای دستیابی به راه‌های جدید برای تأمین منابع شرکت‌های گردشگری گفته بود: روش‌های تامین مالی در این حوزه به روش‌های جدید تغییر می‌کند. بخشی از این روش‌ها، شرکت‌های تأمین سرمایه، بورس، اوراق قرضه، مشارکت، صکوک، اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری خارجی (فاینانس و یوزانس) و… هستند.

گردشگری در کرونا

محمدحسین عسکرپور افزوده بود: در سال جاری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را در راستای هدایت عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری به بازار بورس آغاز کرده و ابهامات و نگرانی‌های صاحبان سرمایه این صنعت را به کمک مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چرا تعداد شرکت‌های گردشگری فعال در بازار سرمایه کشور اندک است، گفته بود: صرف نظر از وضعیت فعلی صنعت گردشگری که به شدت تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا است، در ۳ عامل عملکرد بخش دولتی در هدایت بخش خصوصی به بازار سرمایه، نوع نگرش عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری و نگرانی‌های مالیاتی خلاصه می‌شود.

عسکرپور بیان کرده بود: نگرش سنتی، عدم تمایل به شراکت و نگرانی از محدود شدن اختیارات نشان می‌دهد که باید همزمان با پیشگام شدن شرکت‌های پیشران این صنعت در بازار بورس، در حوزه اطلاع‌رسانی جهت شفافیت و رفع ابهامات این موضوع هم کار شود.

وی افزوده بود: در خصوص نگرانی‌های مالیاتی، ارائه این مطلب به تمامی عرضه‌کنندگان و صاحبان سرمایه ضروری است که ابتدا پس از پذیرفته شدن شرکت‌ها در بازار بورس مشمول ۱۰‌درصد معافیت مالیات بر درآمد موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند، سپس در بخشنامه‌ای که در راستای پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تیر ماه سال جاری به کلیه ادارات امور مالیاتی ابلاغ شده است آمده است؛ شرکت‌هایی که با ارائه صورت‌های مالی و پرداخت مالیات در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه می‌شوند، سازمان امور مالیاتی پس از پذیرش آن‌ها در بازار سرمایه متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نمی‌شود.

[ بازدید : 18 ]

[ سه شنبه 6 آبان 1399 ] 16:28 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]