نکاتی که باید هنگام سفر رفتن بدانید!


سفر در باردرای,دل درد در سفر,سفر به مناطق گرمسیری

 سفر به شما این امکان را می‌دهد که برای مدتی از فشارهای روانی و جسمی خود دور بمانید

 

 سفر به شما این امکان را می‌دهد که برای مدتی از فشارهای روانی و جسمی خود دور بمانید و آنها را کاهش دهید، اما ناآشنایی با شرایط بهداشتی شهر یا کشور مقصد و راه‌های پیشگیری از بروز بیماری حین سفر می‌تواند شیرینی مسافرت را به تلخی تبدیل کند.
 
از آفتاب‌‌سوختگی و گزش حشرات گرفته تا مسمومیت‌های غذایی، اسهال مسافرتی و عفونت‌های تنفسی، مسافران از لحاظ بهداشتی و سلامت با مسائل مختلفی روبرو هستند. این بیماری‌ها می‌توانند از لحظه شروع مسافرت تا ماه‌ها بعد از اتمام آن بروز پیدا کنند. اگرچه مراجعه به متخصصان در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله قلب و عروق، دیابت، ریه و... می‌تواند در پیشگیری از بیماری طی سفر نقش بسیار مهمی داشته باشد، اما یک رشته پزشکی وجود دارد که به‌طور اخص به مسائل بهداشتی و سلامت مرتبط با سفر می‌پردازد.
 
«طب مسافرتی» با معاینه مسافران و آموزش روش‌های خودمراقبتی به آنها، میزان تلفات و روزهای از دست رفته حین سفر را به حداقل می‌رساند.
 
متخصصان این طب با در نظر گرفتن وضعیت سلامت، سن و جنس افراد، شرایط سفر، مسیر حرکت، آب و هوای مقصد، محل اسکان، ساعت خواب و بیداری، شیوه تغذیه، بیماری‌های شایع در مقصد و... نکات لازم را به آنها یادآور می‌شوند.
 
1. اگر حین سفر دچار حالت تهوع می‌شوید...
 بیماری حرکت یکی از اختلالات مربوط به سفر است که بر اثر تغییرات ایجادشده روی مویرگ‌های خونی منطقه حلزونی گوش ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد زمانی که در وسیله نقلیه قرار می‌گیرند به‌دلیل عدم انطباق اطلاعات دریافتی از گیرنده‌های چشم و منطقه حلزونی گوش دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. برای کاهش این علائم در سفرهای هوایی ترجیحا صندلی فرد باید روی بال هواپیما قرار داشته باشد زیرا در این ناحیه، حرکات هواپیما و تربیولنس‌های هوایی کمتر احساس می‌شوند.
 
این افراد همچنین باید در کل زمان پرواز کمربند خود را بسته نگه دارند. کاهش استرس، نوشیدن مایعات زیاد قبل از پرواز و خودداری از مصرف قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و مواد نفاخ نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر علائم بیماری غیرقابل‌کنترل باشند، فرد می‌تواند با مشورت پزشک از داروهای ضدتهوع مثل دیمن‌هیدرینات، پرومتازین و متوکلوپرامید استفاده کند. توجه داشته باشید مصرف متوکلوپرامید برای بیماری حرکت در کودکان توصیه نمی‌شود. این بیماری معمولا با گذشت زمان و افزایش تعداد سفر برطرف می‌شود. در زمان قدیم که استفاده از وسایل نقلیه به اندازه امروز مرسوم نبود، بیماری حرکت بسیار بیشتر دیده می‌شد.

2. اگر دچار بیماری قلبی- عروقی هستید...
افرادی که جراحی قلب باز داشته‌اند، تا 3 هفته بعد از عمل حق مسافرت ندارند. اگر این افراد به دنبال جراحی دچار مشکل تنفسی یا ناراحتی ریوی شده باشند، این محدودیت به 6 هفته می‌رسد. کسانی که سکته قلبی کرده‌اند نیز معمولا تا 2 هفته حق پرواز ندارند. حال اگر همین افراد بر اثر سکته دچار شوک یا نارسایی قلبی شده باشند تا 8 هفته بعد از کنترل علائم خود نباید سوار هواپیما شوند. افرادی که آنژیوپلاستی کرده و در رگ خود استنت یا فنر قرار داده‌اند هم 1 تا 2 هفته اجازه سفر با هواپیما ندارند.
 
بیمارانی که دچار نارسایی قلبی، گرفتگی عروق، آنژین و درد قلبی و فشارخون بالا هستند باید حتما قبل از سفرهای هوایی با پزشک مشورت کنند و بیماری خود را تحت‌کنترل درآورند. ارتفاع برای این افراد بسیار مهم است. اگر هواپیما از 6 تا 8 هزار پا بالاتر پرواز کند، این افراد دچار مشکل می‌شوند. به‌طور کلی، اگر فرد در راه رفتن عادی یا بالا رفتن از پله (20 عدد پله با ارتفاع 12 تا 15 سانتی‌متر) دچار تنگی‌نفس یا درد قفسه‌سینه می‌شود باید بداند در پرواز نیز دچار مشکل خواهد شد.

3. اگر قصد سفر با نوزاد یا کودک دارید...
 بعضی از کودکان با قرار گرفتن در هواپیما تا پایان پرواز گریه و بی‌قراری می‌کنند. خیلی از این کودکان دچار عفونت گوش میانی یا سینوزیت هستند و به‌دلیل آن در هواپیما درد شدیدی را تجربه می‌کنند. این وضعیت برای بزرگسالان نیز پیش می‌آید، اما سطح تحمل آنها از کودکان بالاتر است.
 
در بعضی موارد حتی این درد منجر به شوک وازوواگال و سنکوب در کودک یا نوزاد می‌شود و جان او را می‌گیرد، بنابراین لازم است حتما عفونت‌های گوش و سینوزیت قبل از پرواز تحت‌درمان کامل قرار بگیرند. لازم به ذکر است نوزادان تا 7 روز و ترجیحا 14 روز بعد از تولد نباید سفر هوایی داشته باشند.

[ بازدید : 8 ]

[ چهارشنبه 27 اسفند 1399 ] 13:02 ] [ hsi ]

[ ]

۱۰ مشکل رایج در سفر و راه‌های مقابله با آن‌ها

سفر راحت,سفر کردن,چمدان سفر

  مشکلات رایج در سفر 

 

از دست دادن پرواز، گزیدگی توسط پشه ها و گم شدن چمدان؛ این ها همه مشکلاتی رایج در سفر هستند که در این مقاله 10 راه حل برای آن ها به شما ارائه می دهیم.
 
برای همه ما پیش آمده که در هنگام سفر خود برای تعطیلات با مشکلی مواجه شده باشیم. هتل بد، گم شدن پاسپورت یا آفتاب سوختگی شدید. در اینجا 10 حادثه بد در مسافرت و چگونگی مقابله به آن ها را با هم مرور می کنیم.

1. کیف پول شما سرقت شود.
راهکار: بلافاصله با پلیس محلی تماس بگیرید و حتماً یک نسخه کپی از گزارش جرم و توضیحی که نوشتید تهیه کنید. هر گونه کارت بانکی گم شده را فوراً به بانک خود گزارش دهید. به علاوه، کسی از خانه شاید بتواند برایتان به صورت آنلاین پول بفرستد. همچنین گزارشی نیز به شرکت بیمه مسافرتی خود ارسال کنید. بیشتر شرکت های بیمه مسافرتی قوانین سختی در مورد اینکه چه زمانی گزارش جرم را به پلیس ارائه کردید دارند، پس سعی کنید این کار را به تأخیر نیندازید وگرنه ممکن است برای گرفتن غرامت به مشکل بخورید.

توصیه ها: یک کیف پول ساختگی به همراه کمی پول نقد محلی با خود حمل کنید تا در صورتی که مورد سرقت قرار گرفتید، کیف پول اصلی شما به دست سارقان نیفتد. پول نقد و کارت های خود را در جاهای مختلف نگه دارید، به جای اینکه تمام آن ها را کنار هم قرار دهید. در هنگام مسافرت به کشورهای خارجی، وقتی واحد پول خارجی را می خرید برگه رسید خود را نگه دارید تا شرکت بیمه مسافرتی بداند که چقدر پول گم کرده اید. قبل از تعطیلات، حتماً شماره مربوط به «کارت های گم شده یا سرقت شده» از بانک خود را جایی یادداشت کنید تا در هنگام لزوم به راحتی آن را پیدا کنید.

2. پشه ها به شما حمله کنند.
راهکار: خود را نخارانید، چرا که هر چه بیشتر خودتان را بخارانید آن قسمت بیشتر خارش پیدا خواهد کرد و دچار التهاب بیشتری می شود. اگر جعبه کمک های اولیه به همراه خود ندارید، برای گرفتن داروی مورد نیاز به پزشکی محلی مراجعه کنید. روغن درخت چای، لوسیون کالامین، روغن ببر، کرم ضد خارش موضعی، یخ و قرص آنتی هیستامین همگی می توانند باعث کاهش ورم شوند.

توصیه ها: همیشه دست ها و پاهای خود را پوشیده نگه دارید، مواد دافع حشرات که حاوی دی‌ای‌ای‌تی (DEET) باشد استفاده کنید، چراغ اتاق خواب را شب ها خاموش کنید، پرده ها را بسته نگه دارید، و اگر در منطقه ای هستید که مالاریا در آنجا شایع است قرص هایی که پزشکتان توصیه کرده را به همراه داشته باشید.

3. جت لگ تعطیلات شما را خراب می کند.
راهکار: در هواپیما ساعت خود را به زمان مقصد خود تنظیم کنید و از الکل، کافئین، چربی و نمک زیاد دوری کنید. اگر در هنگام روز به مقصد می رسید، بیدار بمانید و هیچ گونه خواب کوتاهی نداشته باشید. هر کاری که می توانید انجام دهید تا جلوی به خواب رفتن شما را بگیرد، به عنوان مثال به قدم زدن بپردازید یا دوش بگیرید. رفتن زیر آفتاب می تواند کمک کند که ساعت درونی بدن شما از نو تنظیم شود و ورزش کردن نیز به دلیل آزادسازی اندورفین می تواند برایتان خوب باشد.

توصیه ها: قبل از سفر، با تغییر الگوهای خواب و غذا خوردن خود را آماده کنید. این قانون را به یاد داشته باشید: سفر کردن از غرب به شرق می تواند تأثیر بدتری در جت لگ داشته باشد چرا که وقتی سعی داریم بخوابیم که بدن ما در حال بیدار شدن است و این حس به شما دست می دهد که انگار وسط شب از خواب بیدار شده اید.
 
4. پرواز خود را از دست می دهید.
راهکار: اول از همه، خونسرد بمانید و وحشت زده نشوید. اگر جا ماندن از پرواز تقصیر خود شما باشد، این که برای تغییر پرواز خود مجدداً از شما پول دریافت شود بستگی به شرکت هواپیمایی دارد. حتماً نهایت تلاش خود را کنید تا مؤدب و بابت اشتباه خود شرمنده باشید، و صبور باشید تا پرواز جدیدی برایتان موجود شود.

توصیه ها: اگر پروازی در ساعات ابتدایی روز دارید حتماً یک آلارم جایگزین هم برای خود ست کنید. رفتن به فرودگاه را به لحظه آخر موکول نکنید، چرا که هیچ وقت نمی دانید چه مشکلاتی در راه (آب و هوا یا ترافیک سنگین) ممکن است وجود داشته باشد.

5. دچار آفتاب سوختگی شوید.
راهکار: تا حد امکان پوست خود را با کیسه یخ خنک کنید و مقادیر زیاد آب بنوشید. ساشه هیدراته مجدد که در آب حل شده باشد می تواند دهیدراسیون را متوقف کند. دارویی ضد التهاب مثل ایبوپروفن مصرف کنید و موادی مثل کرم پس از آفتاب، لوسیون کالامین یا آلوئه ورا استفاده کنید تا پوست خود را تسکین دهید.

توصیه ها: بین ساعت 11 صبح تا 3 بعدازظهر از آفتاب دوری کنید، کلاه به سر کنید، از لوسیون محافظ آفتاب عامل بالا استفاده کنید، و مرتباً کرم ضد آفتاب را استفاده کنید به خصوص بعد از شنا کردن.

[ بازدید : 8 ]

[ چهارشنبه 27 اسفند 1399 ] 13:02 ] [ hsi ]

[ ]

درس های ارزشمندی که در سفر میتوان آموخت


فواید سفر,فواید سفر برای انسان,مزایای سفر برای انسان

سفر کردن یکی از لذت بخش ترین کار های دنیاست

 

یکی از عمیق ترین و ماندگارترین فواید سفر کردن کمک به خودشناسی است. در سفر دائم با موقعیت های جدیدی روبرو می شوید که معمولاً در زندگی روزمره با آنها روبرو نبوده اید.


[ بازدید : 9 ]


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 27 اسفند 1399 ] 13:00 ] [ hsi ]

[ ]

نوروز در پیش است و به شدت نگرانیم / مطلقا موافق سفر نیستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم، گفت: مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در بیستمین آیین پویش ره سلامت که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد با بیان اینکه مجموعه شهید رجایی امروز برای کشور یک ویترین بزرگ علمی و مایه امید برای تمام کسانی است که به عنوان آخرین پایگاه مراجعه می کنند تا شاید به دست توانمند بزرگان قلب و عروق کشور بعد از لطف خداوند، شفا بگیرند، گفت: به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت آمده ام تا قدردان زحمات و تلاش شما در طول تمام این سال ها باشم.

وی افزود: قبل از ورود به جلسه، این دوره اجرایی که در خدمت مردم بودم را مرور می کردم؛ در این دوره دو کار را ذی قیمت می دانم که یک مورد آن ایجاد اداره کل بیماری های غیرواگیر در سه دهه گذشته بود.

سالانه ۱۰۰هزار مرگ در کشور به دلیل فشارخون و عوارض آن

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۱۰۰ هزار مرگ در سال از بین ۳۸۰ هزار مرگ، به علت پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن رخ می دهد گفت: ۳۱۳ هزار مرگ غیر از آنچه کووید بر ما تحمیل کرد به علت بیماری های غیرواگیر است که سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی در راس آن قرار دارند.

آسیب پذیری بیماران زمینه ای مقابل کووید - ۱۹

۹۳ درصد مرگهای کرونا در بیماران زمینه ای و سالمندان

نمکی افزود: در کووید هم اثبات شد که گرچه همه گیری ویروس بود اما آسیب پذیرترین اقشار، افرادی بودند که یک بیماری زمینه ای داشتند. ۹۳ درصد از مرگ ها در افرادی بوده که یا بیماری زمینه ای داشتند یا سن بالای ۶۵ سال که تلنگری به ذهن و روح و رفتار اجتماعی ما می زند که به بیماری های غیرواگیر و به خصوص بیماری های قلبی و عروقی بیشتر توجه کنیم.

وی ضمن قدردانی برای توسعه زیرساخت ها به منظور رسیدگی عاجل به گرفتاری های قلبی و عروقی که افتخاری نفیس برای جمهوری اسلامی است، گفت: اعلام آمادگی و درخواست می کنم که بیمارستان شهید رجایی مدیریت ملی این پروژه را بپذیرند و بتوانیم آن را در قالب یک پروژه ملی ادامه دهیم و داروی ترومبلیتیک که از آن نام برده شد را هرچه سریعتر با یک گایدلاین هایی در دسترس قرار دهیم. با توجه به کمبود منابع اکنون وضعیت دشواری داریم.

نمکی افزود: اگر رنجی که در این ایام در کنار مدیریت کووید با مضایق ارزی، مالی و تحریم ها می کشم را بازگو کنم شاید خیلی از شما زار زار به حال این برادر کوچکتان گریه کنید. باید هر سِنتی که خرج می کنیم در جایگاه تعریف شده ای باشد. متاسفانه گاهی درست هزینه نمی کنیم. استفاده از این دارو را با گایدلاین و شرایط ویژه فراهم می کنیم و از دکتر نوحی میخواهیم در پیشگیری از گرفتگی های قلبی و عروقی به ما کمک کنند. اگر نتوانیم سبک زندگی مردم را اصلاح و ورزش همگانی را جا بیندازیم، هر روز باید ته این رودخانه زخمی و جنازه جمع کنیم.

وی ادامه داد: تقاضا می کنم آموزش همگانی و آموزش از راه دور را این مرکز برعهده بگیرد و متولی آموزش همگانی درباره پیشگیری از بیماری های قلبی  و عمومی باشد و آموزش ها ر ا مطابق با درک گروههای سنی مختلف آماده کنند. مطمئن هستم این مرکز به عنوان یک مرکز مرجع برای کل مناطق مطرح خواهد بود، همانطور که امروز هم هست و نظیرش را در بسیار ی مناطق دنیا نداریم. تقاضا می کنم بیمارستان رجایی نقش لیدر شیپی قلب و عروق را هم گسترده تر اداره کند. باید بتوانیم این مرکز را به عنوان مرکز مجهز به ابزار آموزش از راه دور برای همه مراکز مرجع مطرح کنیم. آماده هستم اگر امکاناتی لازم است به تامین آن کمک کنیم.

بدون سر و صدا حرکت می کنیم

افزایش چراغ خاموش ماهانه ۱۰۰۰تخت بیمارستانی

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال علیرغم گرفتاری ما در کووید نه تنها در این باتلاق نماندیم بلکه توانستیم به عنوان یکی از درخشان ترین سال های قبل و بعد از انقلاب در توسعه زیرساخت ها تلاش کنیم گفت: امسال حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی را داریم راه اندازی می کنیم. بدون سروصدا حرکت می کنیم و خیلی اهل ویترین آرایی نیستیم که خودمان را مطرح کنیم و  دل به رضایت خدا و مردم بسته ایم و دنبال پرش ارتفاع نیستیم، امیدوارم لندینگی در فرودگاهی احترام آمیز داشته باشیم و این ردا را تقدیم کنیم. بی سروصدا و چراغ خاموش ماهانه هزار تخت دارد به تخت های بیمارستانی کشور اضافه می شود و این اتفاق هیچ سالی در سال های بعد از انقلاب نیفتاده است.

در خوزستان روزهای سختی داریم

وی افزود: کمتر از یک و نیم ماه ۲۵۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم و در خوزستان در عرض یک هفته ۷۰ تخت جدید برای بیماران تنفسی ایجاد کردیم. برای بیمار کووید اکسیژن اصلی ترین رکن حیاتی است. رساندن اکسیژن ساز بخصوص به خوزستان بسیار مهم است و روزهای بسیار سختی داریم. خداوند لطف کرد این زیرساخت ها را اضافه کنیم. قرار است بیش از ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی امسال به بهره برداری برسانیم که بسیاری از آن محقق شده است. افتخاری بود که در این ایام نصیب ما شد اما دلم نمیخواهد گریزی نداشته باشم و دل نگرانی همکارانم از روزهایی که هست را اعلام نکنم.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه گفت: خبرنگارانی را داشتیم که خودشان در حین برخورد با عدم رعایت پروتکل ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند اما در کنار ما بودند. از مردم شریف و صبوری که در یک سال گذشته همراهی کردند، کسب و کارشان تعطیل شد، اما کنار ما ماندند باید تشکر کرد. نرفتن بچه ها به مدرسه و ماندن در خانه، گرانی و زندگی در این شرایط سخت اقتصادی کار آسانی نیست. حمایت های بی بدیلی را از بسیاری بخش ها داشتیم و همکاری بین بخشی خوبی صورت گرفت؛ اما نارفیقی و عدم رعایت هایی را هم دیدیم.

نمکی ادامه داد: هربار به مراکز درمانی می آیم در کنار احساس غروری که می کنم، شرمند هم هستم. جان نثارترین کادر بهداشت و درمان دنیا را داریم و افتخار میکنم به وجودشان. وقتی میخواستیم واکسن بزنیم خیلی ها با بنده تماس گرفتند و گفتند ما دلمان نمی آید وقتی طبقات دیگر تزریق واکسن نداشته اند این کار را برای ما انجام دهید. این همه ایثار را هیچ کجا ندیده ام. اما از آن سو کادر بهداشت را می بینم که دارد در این بی توجهی ها هر روز نحیف تر می شود. موی پرسنل سفیدتر و چهره ها خسته تر شده و یک علتش این است که عده اندکی بی توجهی میکنند.

نوروز در پیش است و نگرانیم

به عنوان وزارت بهداشت با هیچ مسافرتی موافق نیستیم

وی با بیان اینکه عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم گفت: مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم. فکر میکنیم مانند سال گذشته که ایستادیم و گفتیم از ۲۵ اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته  باشیم امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم؛ این درحالی است که سال گذشته ویروس ووهان بود با قدرت ابتلا و کشندگی کمتر، اما اکنون در خوزستان صحنه های دردناکی می بینیم. در عرض ۴۸ ساعت ریه پر است و فرصت به ما نمی دهد.

ناچاریم روی پروتکلها بایستیم

وی افزود: با چنین ویروس سهمگینی می خواهیم مسافرت هم برویم؟. می دانیم مردم خسته اند و حوصله شان سر رفته و صنعت توریسم آسیب جدی دیده است همه دنیا این طور است ولی ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی پروتکل ها بایستیم. یکی از دغدغه های ما همین تعطیلات نوروز است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. از جاده های پرازدحام و ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت آلوده از اقصی نقاط و انتقال یک ویروس موتاسیون یافته به شدت اضطراب داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در چنین شرایطی هستیم که به عنوان مثال می گوییم آب آلوده نباید خورد اما اگر اصرار میکنید حداقل آن را بجوشانید، گفت: در چنین انتخابی گرفتاریم. امید است عید آینده هم بدون دغدغه کادر بهداشت و درمان بگذرد. البته خیلی خوشبین نیستیم با آنچه در خوزستان می بینیم. با رئیس دانشگاه لرستان و بندرعباس صحبت میکردم و اگر بی توجهی کنیم افق تاریکتری می بینم.

وی تاکید کرد: واقعا از همه دست اندرکاران درخواست می کنم که مجموعه بهداشت ودرمان کشور را که این اندازه تحت فشار است بیشتر مورد توجه قرار دهند، اینها سرمایه اجتماعی هستند و سروقامتانی را از دست دادیم که کسی نمی تواند جای آنها را پرکند. شرمسار خانواده های آنها هستم.

درباره برخورد با پروتکل شکنان اعتراض داریم

چه کسی باید با کسی که ماسک نمی زند، برخورد کند؟

وزیر بهداشت گفت: درباره برخورد با پروتکل شکنی اعتراض داریم. شرمنده همکارانم هستم و جوابی ندارم به آنها بدهم. چه کسی باید با کسی که ماسک نمیزند برخورد کند. در گزارش ها می بینیم که فردی در بازار ایستاده و ماسک نزده و با خنده به خبرنگار صداوسیما میگوید به ماسک اعتقادی ندارم. ماسک یک پروتکل است و ربطی به اعتقاد افراد ندارد. امید است بیش از پیش مجموعه ارزشمند سرمایه اجتماعی را دریابند.

همچنین در حاشیه بیستمین آیین پویش ره سلامت، کاشت یک اصله نهال به یاد شهدای مدافع سلامت در محوطه مرکز قلب شهید رجایی از سوی وزیر بهداشت صورت گرفت.

[ بازدید : 11 ]

[ شنبه 16 اسفند 1399 ] 8:45 ] [ hsi ]

[ ]

گردشگری فرهنگی، جدیدترین راه کشف فرهنگ بومی

معاون گردشگری استان مرکزی گفت: جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکل گیری گردشگری فرهنگی است.


سید حسن حسینی ۱۳ اسفندماه در جریان وبینار رویداد صندلی تجربه با موضوع صنایع خلاق فرهنگی، از سری برنامه های شتاب دهی کسب و کارهای فناوری جوانانه که با همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان جهاد دانشگاهی استان مرکزی و اداره کل ورزش و جوانان استان در سه فاز ترویج، توانمندسازی و شتاب دهی در حال انجام است، به تشریح وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت و اظهار کرد: استان مرکزی دارای دو هزار اثر قابل ثبت ملی است که ۹۰۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و یک اثر در روستای ابراهیم اباد اراک نیز ثبت جهانی شده است.


وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی حمایت های لازم جهت صدور مجوز فعالیت برای هنرمندان، تایید نشان ملی و یونسکو، شرکت در نمایشگاه ها و ... را در دستور کار دارد، گفت: تاکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان ثبت یونسکو و ۹۲ اثر ثبت ملی شده است.


حسینی با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۲۹ مورد مصادیق گردشگری در فهرست اقدامات قرار دارد، گفت: استان مرکزی به لحاظ جغرافیایی شرایط خاصی دارد که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از مزیت های این موقعیت به شمار می رود و از نظر شاخص ها و ابنیه تاریخی و گردشگری نیز پتانسیل هایی در اختیار است که به اندازه کافی معرفی نشده اند.


وی با اشاره به وجود ۱۴۰۰ روستا در این استان که ۲۵ روستا از این تعداد به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده اند و بیش از ۱۰۰ روستا نیز ظرفیت تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری را دارند، افزود: گردشگری انواع مختلفی دارد و هر روز رشته ها و شکل های مختلف گردشگری دچار تنوع می شوند، پس برای تبدیل کردن ایده ها در این حوزه باید خلاقیت داشت.


معاون گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکل گیری گردشگری فرهنگی است، گفت: شاید در گذشته گردشگری با فرهنگ عامه مردم منافات داشت، اما این روزها می توان از نظر فرهنگی گردشگری را دنبال کرد و اقامتگاه های بومگردی در واقع برگرفته از فرهنگ روستاهاست .


وی عبور از مسیرهای باستانی، ایجاد کاروانسراها و معرفی سایت های تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در واقع از مصادیق گردشگری خلاق دانست و افزود: اخیرا کاروانسرای دودهک دلیجان با کمک بخش خصوصی مرمت شد و با کاربری جدید به بهره برداری رسید که در واقع این اتفاق به نوعی گردشگری خلاق تعریف می شود، چراکه یک بنای تاریخی با کاربری جدید یک بسته سفر جدید برای گردشگران شکل داده است.


حسینی گفت: احیای محصولات و صنایع دستی نیز می تواند در زمره گردشگری خلاق جای بگیرد، اغلب رشته های صنایع دستی منسوخ شده اند و با احیای آنها که برند و مختص یک منطقه خاص هستند می توان در کنار برندسازی، گردشگران را به یک منطقه جذب کرد، همچنین تورهای آشناسازی با تکنولوژی و فناوری پیشرفته نیز می تواند موجب تحقق گردشگری خلاق شود.


وی افزود: در شرایط کرونایی خسارت بسیار جدی به صنعت گردشگری وارد شده است و در این برهه راه اندازی انواع اپلیکیشن ها که امکان بازدید مجازی از نقاط و جاذبه های گردشگری را فراهم می کنند در دستور کار قرار گرفته است. در واقع این امر همچنان به فعال بودن این صنعت کمک نسبی کرده است، البته شهرها با برندسازی و رقابت می توانند گردشگری خلاق را ایجاد کنند و البته موفقیت این امر قطعا نیازمند توسعه روستاها و زیرساخت هاست.


معاون گردشگری استان مرکزی توجه به یادگیری بیش از اطلاع گیری، در پی کشف نیازهای پاسخ داده نشده بودن، توجه به چشم اندازها و اهداف نهایی به جای توجه صرف به اهداف میانی و توجه به قابلیت سازی برای رقابت به جای توجه به قابلیت سازی برای تولید را از جمله نکات مهم در بحث خلاقیت و گردشگری خلاق برشمرد.


وی با تاکید بر اینکه در گذشته تبلیغات به شکل بنر و بروشور مدنظر بود، اما تبلیغات و طرح ایده های نو در فضای مجازی می تواند گستره وسیعی را در آشنایی با جاذبه های گردشگری شامل شود، گفت: نسل سوم گردشگری، گردشگری خلاق است، در حالی که گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی با حفظ میراث گذشته و جهانی سازی، نسل اول و دوم گردشگری بوده اند، اما در حوزه گردشگری باید بازار و خلاءها به خوبی شناسایی شوند. باید بهترین محصول و میزان نیاز به یک محصول ارزیابی شود و براساس نیازها برنامه ریزی شود.


حسینی تصریح کرد: برای داشتن خلاقیت در گردشگری باید به مسائل روز جامعه و تکنولوژی اشراف داشت، استان مرکزی به نسبت برخی از استان ها توان و ظرفیت گردشگری بیشتری دارد، در این شرایط با توجه به تکنولوژی روز می توان در حوزه گردشگری خلاق اقدام کرد.


وی با اشاره به گردشگری انبوه، گردشگری مجازی، غذا و سوغات، هنری، تاریخی، ورزشی، فرهنگی، مردم شناسی، صنعت، هیجانی، مذهبی، حیات وحش و اکوتوریسم، طبیعی، ماجراجویانه، سلامت، کشاورزی و ... که برای هرکدام می توان مصادیق مختلفی در استان مرکزی یافت، گفت: از سال ۱۳۹۶ اپلیکیشن معرفی جاذبه های استان طراحی و راه اندازی شد که دسترسی به آن بسیار آسان بود البته نقاط ضعف آن مانند عدم نمایش آمارهای استفاده از این اپلیکیشن نیز ارزیابی شد و در دوران کرونا نیز این چنین اپلیکیشن هایی بسیار استفاده شد.


به گزارش ایسنا، در این وبینار در حدود ۳۰ علاقمند و دانشجو شرکت داشتند.

[ بازدید : 12 ]

[ شنبه 16 اسفند 1399 ] 8:45 ] [ hsi ]

[ ]

خوزستانی‌ها بدون تست کرونا نمی‌توانند از استان خارج شوند / پیشنهاد حضور وزیر بهداشت در خوزستان

یک ماه از خیز کرونا در خوزستان می‌گذرد؛ به گفته سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا، بار مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار زیاد و خیل مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی برای نمونه‌گیری هر روز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، خوزستان در روزهای پیچیده‌ای سرگردان است. وزیر بهداشت در جدیدترین اظهار نظرش درباره این وضعیت گفته که صحنه‌های دردناکی را در خوزستان شاهد هستیم.

مسئولان درمانی خوزستان بر مراجعه زودهنگام بیماران به بیمارستان‌ها تاکید دارند تا درمان زودتر آغاز شود تا شاید آمار مرگ و میر کاهش یابد. آنها هشدار می‌دهند که مرگ در کووید - ۱۹ بسیار دردناک و با زجر تنفسی بیمار همراه است و همه اینها در حالی است که خوزستان هنوز بین یک بام و دو هوای محدودیت‌ها معلق است؛ بازارها نصفه و نیمه باز، بازارچه‌ها شلوغ و مردم در رفت و آمد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در استان:

مرزهای خوزستان تا ۲۰ اسفند بسته‌اند / همه مسافران باید تست بدهند

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از تشدید کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان از امروز خبر داد.

ولی‌الله حیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نظارت بر خروج مسافران از خوزستان اظهار کرد: فرودگاه‌های استان خوزستان بدون در دست داشتن تست منفی کرونا اجازه ورود به مسافران را نمی‌دهند. مسافرانی که به راه آهن و پایانه‌های مسافربری نیز مراجعه می‌کنند حتما باید تست منفی کرونا را به همراه داشته باشد.

وی افزود: همه مسافرانی که قصد دارند با هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری تردد کنند حتما باید تست کرونا به همراه داشته باشند و در غیر این صورت از سوار شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان از امروز شنبه تشدید می‌شود.

حیاتی بیان کرد: کنترل مرزهای خوزستان در ترددهای بازارچه‌های صادراتی نیز تشدید می‌شود و از کارگران و کارکنان بازارچه‌های مرزی نیز تست سریع کرونا گرفته می‌شود.

وی افزود: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مدیریت کرونا در شهرها تشدید خواهد شد و مدیرانی که رعایت پروتکل‌ها در ادارات تحت تصدی آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است، از استاندار خوزستان تذکر کتبی دریافت می‌کنند.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: مرزهای خوزستان با کشور عراق برای تردد مسافران تا ۲۰ اسفندماه مسدود است و برای بعد از این تاریخ نیز تصمیم گرفته خواهد شد.

نماینده دشت آزادگان:

وزیر بهداشت شخصا وضعیت کرونا در خوزستان را مدیریت کند

نماینده دشت آزادگان گفت: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.

قاسم ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط گسترش شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان اصلا خوب نیست و در این شرایط، توجه چندانی نیز به خوزستان نمی‌شود.

وی افزود: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خوزستان ۱۱ شهرستان وضعیت قرمز و حتی بالاتر از قرمز دارند و ویروسی که در استان خوزستان گسترش یافته نیز از نوع جهش‌یافته انگلیسی است که دارای کشندگی بسیار بالایی است.

ساعدی افزود: روز به روز شاهد افزایش آمار تلفات ویروس کرونا در خوزستان هستیم و کرونای انگلیسی از کودکان و جوانان تا سالمندان را درگیر کرده و به هیچکس رحم نکرده است.

سرپرست معاونت درمان علوم پزشکی اهواز:

می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا هم باشیم

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.

دکتر فرهاد سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شدت سرایت ویروس جهش‌یافته کرونا اظهار کرد: زمانی که شدت سرایت و تکثیر ویروسی زیاد می‌شود، جهش یا موتاسیون در آن اتفاق می‌افتد و این جهش، اجتناب‌ناپذیر است. این جهش ممکن است در هر کشوری رخ دهد و آنچه که در اهواز با آن مواجه هستیم سوش جهش‌یافته کرونا است.

وی افزود: آزمایش‌های میکروب‌شناسی انجام‌شده روی ویروس کرونا نشان می‌دهد که سوش ویروس با آنچه در پیک‌های قبلی کرونا در خوزستان با آن مواجه بوده‌ایم، متفاوت است و شدت سرایت آن نیز بسیار بیشتر است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با توجه به این جهش به وجود آمده در ویروس، می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا نیز باشیم و حتی ممکن است در ماه‌های آینده موتاسیون دیگری نیز شاهد باشیم زیرا این مساله در ماهیت ویروس است که وقتی به شدت زیاد سرایت می‌کند و منتشر می‌شود، موتاسیون در آن رخ می‌دهد و شاید نام‌گذاری برای آن، چندان علمی نباشد.

سلطانی گفت: این جهش یا موتاسیون می‌تواند در ایران برای ویروس کرونا اتفاق بیافتد و شاهد سوش جدیدی برای کرونا باشیم.

وی افزود: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.

[ بازدید : 9 ]

[ شنبه 16 اسفند 1399 ] 8:45 ] [ hsi ]

[ ]

کاخ موزه چهلستون قزوین

شهر قزوین به دلیل اینکه به پایتخت کشور نزدیک است مسیر مناسبی برای تعطیلات آخر هفته به شمار می رود. در این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی یافت می شود که بسیاری از آن ها ناشناخته هستند و مورد توجه گردشگران نبوده اند، اما باید بگوییم درون این شهر بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد که همگی با معماری منحصر به فرد خود و ویژگی هایی که دارند توانسته اند توجه گردشگران و مسافران را به خود جلب نمایند. عمارت چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی یکی از این بناها است که از اثرهای باقی مانده از کاخ های سلطنتی زمان حکومت شاه طهماسب بوده است و در مرکز شهر قزوین قرار دارد. درون این عمارت موزه ای قرار دارد که چند سالی می شود که به نمایش اشیاهای قدیمی و گران بها پرداخته است. برای آشنا شدن با بخش های مختلف این عمارت می توانید به مجله مستر بلیط مراجعه کنید.

تاریخچه کاخ موزه چهلستون قزوین

[ بازدید : 9 ]


ادامه مطلب

[ شنبه 9 اسفند 1399 ] 9:15 ] [ hsi ]

[ ]

What is a KOL?

A key opinion leader (KOL), sometimes called an influencer, is a member of a community whose expert advice is respected by others in their field. Key opinion leaders are authorities on a specific topic; they usually have a targeted audience specific to their niche.Aug 22, 2019

[ بازدید : 17 ]


ادامه مطلب

[ دوشنبه 4 اسفند 1399 ] 16:16 ] [ hsi ]

[ ]

صنایع دستی برتر کشور:

ظروف مسی با توجه به قابلیت های خوبی چون میکروب زدایی در غذا، قدرت تحمل حرارت بالا و داشتن اشکال زیبا به سرعت در کشورهای مختلف گسترش یافت.

[ بازدید : 51 ]


ادامه مطلب

[ شنبه 2 اسفند 1399 ] 13:46 ] [ hsi ]

[ ]

۷ تا از معروف ترین مراکز خرید شیراز، از بازار وکیل تا سرای مشیر

یکی از جذاب ترین تفریح هایی که مسافران در سفرهای خود می توانند انجام دهند، این است که بهترین مراکز خرید مقصد سفر خود را پیدا کنند. خرید کردن و خصوصا خرید سوغاتی همیشه از نظر مسافران هیجان انگیز بود چرا که آشنایی با بازارهای سنتی و پاساژهای پر طرفدار هر کدام از شهرها برای مسافرانی که برای اولین بار به آن قدم می گذارند بسیار جذاب و هیجان انگیز است. در این مقاله قرار است سری بزنیم به شهر  زیبای شیراز و مراکز خرید ارزان شیراز را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

[ بازدید : 14 ]


ادامه مطلب

[ سه شنبه 28 بهمن 1399 ] 15:28 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]