بازار سفر و تفریح در دوراهی کرونا

بازار سفر و تفریح در دوراهی کرونا

کاهش محدودیت‌های اجتماعی طی دو ماه گذشته و رفع ممنوعیت سفر موجب شد در تعطیلات مناسبتی خرداد و تیر، بازار گردش و مسافرت از کما خارج شود اما هنوز اکثر فعالان این بازار با رکود کامل و عدم مراجعه گردشگر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ فعالان گردشگری در دو راهی «تعطیلی کامل» یا «پوست‌اندازی» قرار گرفته‌اند. یا باید کلا فعالیت در این بازار را تا زمان نجات جهان از کرونا متوقف کنند یا با تغییر شغل و ارائه خدمات سازگار با کرونا مجددا کسب و کار خود را از سر بگیرند.

طی یک ماه اخیر بخشی از علت رشد آمار مرگ با کرونا به‌خاطر رفتارهای پرخطر شهروندان بوده که یکی از این رفتارها را می‌توان مسافرت‌های دسته‌جمعی به برخی شهرهای پرسفر در یک تعطیلی مناسبتی عنوان کرد. به علت همین سفرهای غیرضروری، آمار فوتی‌ها در کشور به طور قابل توجهی روند صعودی به خود گرفته است. این در حالی است که تمامی متولیان و فعالان این حوزه با اجباری کردن رعایت پروتکل  بهداشتی برای مسافران قصد رونق بخشیدن به بازار گردشگری با وجود کرونا را داشته‌اند. بنابراین برای رونق گرفتن بازار گردشگری با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فعالان این حوزه باید راهکارهای جدیدی در نظر گرفته و اجرایی کنند. با پیگیری‌هایی که از نمایندگان بخش‌خصوصی فعال در اتاق بازرگانی و سایر نهادها در خصوص راهکار رونق گرفتن بازار گردشگر با وجود ویروس کووید-‌‌۱۹ انجام داده است برخی از مدیران و اعضای کمیسیون‌ گردشگری اتاق بازرگانی ایران و تهران از نبود راهکاری مناسب خبر دادند و اعلام کردند در حال حاضر راهکار لازم برای برطرف کردن این مشکل که بخش‌های مختلف گردشگری را درگیر کرده‌ است ندارند. مجید پورکائد، نایب رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق ایران دراین باره گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا در چند ماه اخیر به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اغلب فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرد یکی از این حوزه‌ها بازار گردشگری بود که از این تصمیم آسیب‌های جبران‌ناپذیری را خورد، زیرا این تصمیم دقیقا در زمان پیک سفر (تعطیلات عید و فصل تابستان) در کشور رخ داده است. علاوه بر آن هنوز مشخص نیست تا چه زمانی این ویروس در کشور وجود داشته باشد، بنابراین باید راهکارهایی در نظر بگیریم که براساس آن گردشگران داخلی را جایگزین توریست‌های خارجی کنیم تا بازار گردشگری بیشتر از این آسیب نبیند. این کار نیز تنها با طرح‌های فرهنگی امکان‌پذیر است، زیرا به گردش مالی بازار گردشگری در کشور نیازمند هستیم. به علت اینکه تاکنون چنین بحرانی را تجربه نکرده‌ایم، بنابراین برای برطرف کردن این مشکل باید راهکارهای جدیدی مطابق با مشکل موجود به‌کار بگیریم. نایب رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق ایران عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا برخی از بخش‌های گردشگری همچون صنایع‌دستی می‌توانند فعالیت خود را افزایش داده و تولیدات خود را در سایت‌ها و فضای مجازی معرفی کرده و به صورت اینترنتی به کل جهان بفروشند تا همزمان با افزایش صادرات درآمد ارزی کشور نیز افزایش پیدا کند. در همین راستا علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران عنوان کرد: شرایط نشان می‌دهد که تبعات و حتی وجود ویروس کرونا حداقل تا سال ۱۴۰۰ در کشور ما ماندگار باشد، بنابراین باید در کنار شیوع این ویروس زندگی خود را با ایجاد شرایط جدید ادامه دهیم. همان‌گونه که در حال حاضر افراد پذیرفته‌اند که با ماسک در جامعه حاضر شوند و با این امر کنار آمده‌اند. با توجه به اینکه بازار گردشگری اشتغال قابل توجهی را در جامعه ایجاد کرده است نمی‌توانیم حوزه گردشگری را تعطیل کنیم، بلکه باید سفرها با رعایت پروتکل بهداشتی صورت پذیرد، زیرا اغلب صنایع چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم با حوزه گردشگری در ارتباط هستند و باید حوزه گردشگری همچنان به کار خود ادامه دهد. مسافران نیز برای اقامت در خانه مسافرهای بدون مجوز، منزل اقوام و... در هتل‌هایی که کاملا پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند،  اقامت داشته باشند.

[ بازدید : 9 ]

[ يکشنبه 14 شهريور 1400 ] 10:00 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]