معرفی بازار قیصریه اصفهان

یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی اصفهان، بازار تاریخی قیصریه اصفهان بوده که نه‌تنها جاذبه گردشگری داشته بلکه برای خرید صنایع دستی معروف اصفهان نیز شهرتی جهانی دارد. این بازار به‌خوبی توانسته در طول سال‌ها شکوه و جلال گذشته خود را حفظ کند. بازار قیصریه در تاریخ 1317 هجری شمسی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. یکی از دلایل نام‌گذاری بازار، سردر زیبایش است که در خیابان قیصریه قرار دارد. البته در کتاب جهانگردان خارجی یکی از دلایلی که این بازار را قیصریه نام نهاده‌اند شباهت این بازار به بازار قیصریه یا قیساریا در ترکیه است.

در اطراف بازار قیصریه
در اطراف بازار قیصریه

در زمان صفویه این بازار یکی از مراکز مهم خرید و فروش بود. بازار قیصریه اصفهان بخشی از بازار بزرگ و سرپوشیده اصفهان است. این بازار از محله قیصریه و سردر قیصریه شروع می‌شود و به دو بازار چیت‌سازها و دارالشفا می‌پیوندد. این بازار بخش بزرگی از بازار چند کیلومتری اصفهان است که انواع کسب‌ و کارها را در خود جای ‌داده است.

داخل بازار قیصریه
داخل بازار قیصریه

تاریخچه بازار قیصریه اصفهان

این بازار در طول سال‌های 1011 تا 1029 هجری قمری تأسیس و ساخته‌شده است. در آن دوران این بازار به دلیل اهمیت شهر اصفهان از رونق بسیار بالایی برخوردار بوده است. انواع پارچه و کالاهای گران ‌قیمت در این بازار به فروش می‌رسیده است. رونق بازار تاریخی قیصریه اصفهان در دوران صفویه به حدی بود که حتی شرکت‌های خارجی آن زمان هم در این بازار حجره داشتند و به دادوستد کالا مشغول بودند. در حال حاضر مغازه‌هایی در این بازار وجود دارند که بیش از 400 سال است که فقط یک کسب‌وکار و کالا در این مغازه‌ها به فروش می‌رسد و از گذشته تا به امروز این کسب‌وکار خانوادگی حفظ‌ شده است.


[ بازدید : 10 ]

[ يکشنبه 14 شهريور 1400 ] 9:56 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]