بازار مادربزرگ‌ها در چابهار

چابهار بازاری سنتی و قدیمی دارد که برخلاف مجتمع‌های تجاری بزرگ و چند طبقه در منطقه آزاد، پیرزنان و مادربزرگ‌ها آن را اداره می‌کرده اند، از گذشته تا به حال.

در خیابان امام خمینی، جایی که جزو منطقه آزاد چابهار نیز محسوب می شود، رفت و آمدها ، شلوغ و پرهیاهوست. چند کوچه که به هم راه دارد و پر از فروشنده و خریدار است و در میان مردمی که همگی لباس سنتی به تن دارند، مسافر شهری نیز همیشه پیدا می شود.

 اینجا در جنوبی‌ترین بخش استان سیستان و بلوچستان را بلوک بازار یا بلوکان یا بازار مادربزرگ‌ها می‌گویند (که به صورت بللوک بازار هم نوشته می شود و حتی برخی از محلی ها اسم ننه بازار هم روی آن گذاشته‌اند).  بازاری محلی که مردم استان و خیلی از گردشگران آن را خوب می‌شناسند. اینجا از وقتی بلوچ ها یادشان می‌آید، بازار سنتی بوده و پیرزنان، فروشندگان آن بوده‌اند.

هر کسی چیزی برای فروش گذاشته. از همان ابتدای یکی از کوچه‌ها، زنان که بیشترشان سالخورده هستند، روی زمین نشسته‌اند و بساطی پهن کرده‌اند.

یکی از آنها با صورتی چروک و لباس سوزن‌دوزی شده‌‌ای که نشان می‌دهد کار دست خودش است، ماهی خشک و نمک سود شده‌ای را درون یک تشت روحی گذاشته و مشمایی روی آن کشیده و می‌فروشد.

عکس--اول.jpg

آن دیگری پشت جعبه‌ای چوبی نشسته و قرص و داروهای پاکستانی را بسته‌بندی کرده، به همراه حنای هندی می‌فروشد و گاهی قلیان می‌کشد.

زن دیگری، غذاهای پخته شده‌ای سنتی را درون قابلمه‌ای برای فروش گذاشته و با پیرزن دیگری که او هم از روستاهای اطراف چابهار آمده و حصیرهایی که بافته را برای فروش گذاشته، به زبان بلوچی هم‌کلام می‌شوند.

اگرچه سال‌ها قبل بللوک بازار بیشتر فروشنده زن داشت اما الان همه زنان و مردان در رده‌های سنی مختلف از آن نان درمی‌آورند.


[ بازدید : 6 ]

[ چهارشنبه 3 شهريور 1400 ] 15:13 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]