لذت سفر با خودروی شخصی

 خودروی شخصی, سفر با هودروی شخصی

 

لذت سفر با خودروی شخصی 
كم‌كم به روزهای آغازین سال جدید نزدیك می‌شویم. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است تا در صورتی كه مخارج سنگین زندگی در این روزها مجالی فراهم كند، خسته از یك سال پر فراز و نشیب چند روزی را به بهانه گشت و گذار و رفع خستگی یا دیدن اقوام به گوشه و كنار كشورمان سفر كنیم.

اما پیش از هر چیز باید تكلیفمان را با خودمان معلوم كنیم و بدانیم چه هدفی از سفر كردن در سر داریم؟ فرقی نمی‌كند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی؛ پاسخ مطمئنا یكسان خواهد بود؛ رقم زدن لحظه‌های به‌یادماندنی برای همه اعضای خانواده در اولین روزهای سال جدید.

حالا اگر این خاطره‌سازی‌ها با خودروی شخصی و گذر از جاده‌ها، تماشای مناظر دیدنی و مواجه شدن با شهرها و روستاهای جدید رقم بخورد، مسلما لطف دیگری خواهد داشت. تا اینجا همه چیز به نفع خودروی شخصی و آزادی عملی است كه برای خانواده در سفر فراهم می‌آورد ولی اگر نگاهی به آمار تصادفات و سوانح رانندگی در كشورمان بیندازیم، متوجه می‌شویم سفر با خودرو برای برخی از هموطنان ما تلخ‌ترین خاطره زندگی آنها به حساب می‌آید كه نه فقط نوروز بلكه كل زندگیشان را تلخ می‌كند.

بد نیست بدانیم متوسط مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی در كشورمان تقریبا دو برابر مقدار متوسط جهانی است و این میزان در تعطیلات نوروز به علت چند برابر شدن حجم خودروهای عبوری از جاده‌های كشور بیشتر می‌شود بنابراین برای تبدیل سفر با خودروی شخصی به دلپذیرترین، امن‌ترین و به‌ یادماندنی‌ترین راه سپری كردن تعطیلات باید به دو عاملی كه در این زمینه می‌توانیم در آنها تاثیرگذار باشیم؛ توجه ویژه كنیم، یكی خود خودرو و دیگری نحوه رانندگی ما با آن.

یك سفر برون‌شهری نسبتا طولانی امتحانی جدی برای خودرو ما به حساب می‌آید. حتی مشكل و مساله‌ای پیش پاافتاده مثل برف‌پاك‌كن فرسوده، تایر بالانس نشده یا تنظیم نامناسب چرخ‌ها می‌‌تواند مشكلات فراوانی را در یك مسافرت طولانی با خودروی شخصی به بار آورد.

 

 

حال آن كه اگر به یك‌سری نكات قبل از سفر توجه كنیم، با مسائلی مثل بروز تصادف، سرگردانی در جاده و تركیدن لاستیك كه معمولا به دلیل سهل‌انگاری در بازبینی خودرو، بسیاری از مسافران را دچار مشكل می‌كند، مواجه نخواهیم شد و خواهیم دید كه یادآوری خاطرات سفر به‌جای ترس و استرس با لبخندی بر چهره همراه خواهد بود. 


درپوش موتور را بالا بزنیم
پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله‌ای است كه بدون شك در مورد سلامت خودروهای ما نیز صدق می‌كند. قبل از سفر بهتر است به یك مكانیك قابل اطمینان مراجعه كنیم تا او سلامت ماشینمان را تائید كند و سرویس‌های مختلف را انجام دهد.

اما برای این ‌كه خیالمان از ماشین راحت شود، بهتر است خودمان دست به كار شویم و درپوش موتور را بالا بزنیم و اول از همه به بخش‌ها و اجزای مختلف این قسمت از ماشین نگاهی بیندازیم.

مهم نیست اگر چیز زیادی از آن سر درنمی‌آوریم، كافی است چند سوال ساده از خودمان بپرسیم. آیا همه چیز سر جای خود به نظر می‌رسد؟ خبری از نشت هیچ مایعی نیست؟ اتصالات باتری تمیز هستند؟
 
چك كردن روغن موتور و آب رادیاتور
اگر راننده هستید حتما تا به حال بارها روغن موتور ماشینتان را چك كرده‌اید. اگر روغن موتور روی میله اندازه‌گیری یا همان گیج روغن خیلی تیره به نظر می‌رسد، بهتر است آن را قبل از سفر تعویض كنیم. اگر هم موتور به اصطلاح روغن كم كرده باشد، خوب است آن را با همان نوع روغن پر كرد.(البته در صورت تكرار چنین اتفاقی حتما به مكانیك مراجعه كنید.) اگر متوجه شدیم موتور ماشین در فواصل بین تعویض روغن، باز هم نیازمند مقدار بیشتری روغن است، باید در طول سفر مقداری روغن موتور اضافه در خودرو داشته باشیم.

بسیاری از مشكلات موتوری خودرو به تعویض شدن بموقع روغن موتور مربوط می‌شود. اگر موعد تعویض روغن موتور خودرویتان نزدیك است، حتما آن راقبل از سفر انجام دهید.

فراموش نكنیم سطح آب رادیاتور را هم قبل از حركت چك كنیم تا پایین نیامده باشد و البته از یاد نبریم كه هیچ‌گاه در حالی كه موتور روشن یا تازه خاموش شده است، در رادیاتور را باز نكنیم.

[ بازدید : 12 ]

[ شنبه 14 فروردين 1400 ] 12:39 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]