بهترین بازارهای سنتی ایران ؛ گذاری در دل تاریخ و تجارت


اهمیت بازار در تاریخ ایران

بازار در گذشته نه‌چندان دور تاریخ ایران، یکی از مهمترین مراکز اجتماعی به حساب می‌آمده است. بسیاری از تحولات مهم سیاسی و اجتماعی، از بازار شروع می‌شد و به باقی بخش‌های جامعه تسری پیدا می‌کرد. بازار، بستر اکثر ارتباطات اجتماعی بود و مردم به بازار، نه فقط به عنوان محلی برای داد و ستد و خرید کالا، که به عنوان محلی برای شنیدن اخبار و صحبت درباره اتفاقات و ارتباطات اجتماعی نگاه می‌کردند. به همین دلیل، بازار میان مردم ارزش بالایی داشت.

در همه شهرهای ایران، می‌توانید بازارهای سنتی پیدا کنید که قدمت زیادی دارند. معماری زیبا و منحصر به‌ فرد بازارهای ایرانی، آنها را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل کرده‌است. اکثر بازارهای سنتی معروف و مشهور در شهرهای مناطق مرکزی جمع شده‌اند. اما سایر نقاط ایران هم از این جاذبه‌های توریستی خالی نیستند. در ادامه با بهترین بازارهای سنتی ایران آشنا می‌شویم.


معرفی معروف ترین بازارهای سنتی ایران

۱. بازار سنتی تبریز

بازار سنتی تبریز از بازارهای سنتی ایران

وقتی از بازارهای سنتی ایرانی صحبت می‌کنیم، بازار سنتی تبریز اولین جایی است که باید به یاد بیاوریم. بهترین و معروف‌ترین بازار سنتی ایران، در تبریز جا خوش کرده است. جایی که از آن به عنوان بزرگترین بازار سنتی سرپوشیده جهان یاد می‌شود.

بازار تبریز، در مجموعه‌ای به مساحت حدود یک کیلومتر مربع بنا شده است. این بازار ۱۱ دالان، ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه، ۳۵ سرا و ۶۵۰۰ مغازه دارد. فکرش را بکنید! انبوه مغازه‌ها و آدم‌هایی که هرروز در این بازار تردد می‌کنند بسیار خیره‌کننده و جالب توجه است.

معروف‌ترین راسته بازار تبریز، راسته طلافروش‌ها است. قدمت بنای فعلی بازار تبریز به اوایل دوره قاجار می‌رسد. بازار تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

۲. بازار سنتی اصفهان

بازار سنتی اصفهان

برای یک دستمال قیصریه را به آتش نمی‌کشند! حتما این مثل را زیاد شنیده‌اید. قیصریه، معروف‌ترین بازار سنتی  است و آنقدر زیباست که واقعا حیف است اگر قرار باشد که روزی نباشد. این بازار زیبا در میدان نقش جهان واقع شده است. سردرد ورودی بازار قیصریه، بقایای کاشی‌کاری زیبایی از نماد برج قوس وجود دارد. دلیل آن اینست که در گذشته مردم اصفهان اعتقاد داشتند که بنای شهر در این برج گذاشته شده‌است.

[ بازدید : 16 ]

[ دوشنبه 24 آذر 1399 ] 14:36 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]