تدارک بازار برای توریست‌های خارجی

او پرانرژی و باانگیزه است. امروز باید با هم کار کنیم. مدیریت مناطق آزاد و امر گردشگری نقاط تقاطع فراوانی دارند. تصمیمات خوبی گرفتیم.» در باره تصمیماتی که در این جلسه گرفته شده آیا درباره گردشگری داخلی متمرکز یا نقطه هدف آن گردشگری ورودی بوده، به واسطه ارتباط اندک متولیان گردشگری با رسانه‌ها اطلاع چندانی در دست نیست. این در حالی است که جزئیات این جلسه می‌توانست وضعیت را هم برای فعالان و هم برای کارشناسان روشن کند.

«دنیای اقتصاد» در این راستا تلاش کرده است بر اساس همین اطلاعات کلی دیدگاه‌ کارشناسان را درباره لغو روادید و گردشگری در مناطق آزاد جویا شود.

محسن حاجی‌سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: لغو روادید نخستین خواسته‌ای بود که هم ما به عنوان راهنمایان گردشگری و هم سایر تشکل‌های این حوزه از وزیر داشتیم و حل این مشکل جای تقدیر و تشکر دارد.

به گفته این کارشناس حوزه گردشگری ما تازمانی که ویزا نداشته‌باشیم نمی‌توانیم درباره گردشگری بین‌المللی فکر کنیم و در شرایط عدم صدور روادید همین بلاتکلیفی باعث می‌شد کسی برنامه‌ای برای سفر به کشورمان نداشته باشد.

خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در دولت انجام شد این چالش برطرف شد که حل همین مشکل، قدرت و توان چانه‌زنی متولیان گردشگری را نشان می‌دهد. به این ترتیب از ابتدای آبان ویزا برای توریست‌های خارجی صادر می‌شود.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در عین حال تاکید کرد: از آبان که ویزا برای توریست‌های ورودی صادر ‌شود تا زمانی که آنها وارد کشور شوند احتمالا چند هفته طول می‌کشد و ما در فصل آینده شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود. از این رو باید توجه ویژه‌ای به گردشگری داخلی داشته باشیم.

درباره گردشگری داخلی و اینکه چطور بتوانیم بازار آن را در زمان کرونا رونق دهیم تاکنون «دنیای اقتصاد» گزارش‌های متعددی را با محوریت تجربه‌های جهانی منتشر کرده است که نمونه اخیر آن به گزارش اتحادیه تجارت صنعت اروپا برمی‌گردد.

در این گزارش قید شده است: اگرچه در تعطیلات فصل تابستان، ترافیک مسافران افزایش یافت اما نمی‌توان اسم بازیابی سفرهای هوایی را روی آن گذاشت.