تاریخچه بازار تجریش

بازار تجریش تهران عکس و فیلم، نقشه و آدرس، نظرات | سلطان سفر


قدمت این بازار بالغ بر 70 سال تخمین زده شده است، البته کسبه قدیمی آن می‌گویند که قدمت این بازار به 150 سال نیز می‌رسد. وجود تکیه معروف بازار تجریش با 220 سال سابقه، قدیمی‌تر بودن این محل را نشان می‌دهد. محله‌ای که بازار تجریش در آن واقع شده است ابتدا به شکل امروزی نبود و بیشتر باغ‌ها و خانه‌های ییلاقی بزرگ در آن قرار داشت. مردم از این منطقه به عنوان یک منطقه ییلاقی استفاده می‌کردند که دلیل استفاده از آن به عنوان یک منطقه ییلاقی به آب و هوای مطبوع این محل برمی‌گشت. کم کم کارگرانی از شهرهای مختلف برای کار به این محل آمدند و در تجریش ماندگار شدند. با افزایش جمعیت در این منطقه تجریش رونق و توسعه پیدا کرد، در نتیجه این توسعه حاده قدیم شمران تا میدان تجریش ساخته شد و پس از آن ایستگاه‌های اتوبوس نیز به این محل اضافه شدند تا مردم از اتوبوس برای سواری به جای چارپایان استفاده کنند.

منطقه تجریش کم کم رشد بیشتری پیدا کرد تا جایی که رفت و آمد مردم تهران به این منطقه بیشتر شد. در نتیجه این افزایش رفت و آمد، اهالی محل غرفه‌هایی زدند تا میوه‌های باغ‌های محل را به فروش برسانند. با زدن این غرفه‌ها، برخی به فکر استفاده تجاری از غرفه‌ها افتاده و از غرفه‌ها برای فروش کالاهای مختلفی استفاده می‌کردند. تا 50 سال قبل این بازار روباز بود و در زمان سردی هوا و بارش برف و باران، کار کسبه تعطیل می‌شد. برای جلوگیری از این مشکل کسبه سقف چوبی برای بازار گرفتند و مغازه‌هایشان را نیز با خشت و گل و سقف شیروانی پوشاندند. پس از مدتی و در سال 1352 سقف‌های آهنی جایگزین سقف‌های چوبی و حلبی شد تا چند سال پیش که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مردمت بازار را در دست گرفت و شکل و شمایل سنتی را به آن برگرداند. از کارهایی که بر روی بازار در زمان مرمت انجام شد، کاشی‌کاری مغازه‌ها با استفاده از کتیبه‌های سنتی بود. مرمت‌های انجام شده بر روی این بازار و غرفه‌هایش موجب شد بازار تجریش حال و هوایی مانند بازار بزرگ تهران گرفته و به عنوان نمونه کوچکتری از آن دیده شود. 

چگونه به بازار تجریش برویم؟

یک طرف بازار تجریش به میدان قدس و طرف دیگر آن به میدان تجریش می‌رسد، در نتیجه می‌توانید راه‌های مختلفی را برای رسیدن به این مکان استفاده کنید.

اگر از مترو استفاده می‌کنید، باید سوار خط تجریش - کهریزک (خط قرمز رنگ) به سمت تجریش شده و در آخرین خط یعنی ایستگاه تجریش پیاده بشوید. پس از بیرون آمدن از این مترو کمی پیاده‌روی کرده و سپس به بازار خواهید رسید. حضور در ایستگاه تجریش تجربه حضور در عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران را برای شما به همراه دارد.

اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، برای دسترسی به بازار تجریش با استفاده از اتوبوس‌ها، هم می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آرتی مسیر راه‌آهن ‌- تجریش و همین طور اتوبوس‌های خط رسالت - قدس استفاده کنید.

اگر از تاکسی استفاده می‌کنید، تاکسی‌های متعددی از اقصی نقاط تهران به میدان قدس و میدان تجریش رفت و آمد می‌کنند که از طریق هر کدام از آن‌ها با توجه به محل مبدایی که در آن قرار دارید، می‌توانید استفاده کنید.

[ بازدید : 10 ]

[ سه شنبه 23 شهريور 1400 ] 9:38 ] [ hsi ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]